Projecten

2024:

Presentatie HNA Conferentie
In juli 2024 vond de 3-jaarlijke conferentie van Historians of Netherlandish Art plaats. Hier presenteerde ik een paper in de sessie “Technical Art History: Material stories – Object itineraries”. Ik vertelde over Michaelina Wautiers Bloemenguirlande met Vlinder, en hoe technisch onderzoek naar dit schilderij artistieke invloeden van Antwerpse bloemschilders aan het licht bracht.

Tijdens mijn presentatie.

Technisch onderzoek naar Wautiers De Vijf Zintuigen
Samen met collega’s van het Museum of Fine Arts Boston, voer ik een diepgaand technisch onderzoek uit naar Michaelina Wautiers serie De Vijf Zintuigen. De resultaten van dit onderzoek worden gepresenteerd tijdens de aanstaande monografische tentoonstelling en gepubliceerd in de bijbehorende catalogus (Kunsthistorisches Museum Wenen, 2025).

Microscopisch onderzoek naar Gevoel, van Michaelina Wautier.

Papers XXIInd Symposium for the Study of Underdrawing and Technology in Painting
In januari werd de bundel Alla Maniera gepubliceerd, de proceedings van het 22e Symposium for the Study of Underdrawing and Technology in Painting (Brugge/online 2022). In de bundel zijn twee papers te vinden waaraan ik heb bijgedragen. Samen met een student en collega’s van de Universiteit Antwerpen schreef ik een paper getiteld “Reconstructing Sweerts: Practical Insights into the Historical Dark Halo Technique based on Paint Reconstructions”. Dit artikel kun je hier vinden. Daarnaast schreef ik samen met collega’s van het Mauritshuis en de National Gallery of Art ook een artikel over Rogier van der Weyden’s De Bewening van Christus.

2023:

Research project Rachel Ruysch
Samen met een groep internationale onderzoekers doe ik onderzoek naar de atelierpraktijk van Rachel Ruysch, in voorbereiding op een monografische tentoonstelling in München, Toledo en Boston (2024-2025).

Artikel “Scanning Michael Sweerts”
Gepubliceerd in RKD Studies: Rieke van Leeuwen en Gert Jan van der Sman (eds.), Going South: Artistic Exchange between the Netherlands and Italy in the 17th century (Gerson Digital IX), The Hague 2023. Dit artikel kan hier worden gelezen.

2022:

Presentatie “The Dark Halo Technique in 17th-century Dutch and Flemish Painting: Origin and Function”
Presentatie op de Rubenshuis / Rubenianum Works-in-Progress Workshop, 28 juni 2022.

Symposium presentatie “Michael Sweerts and his Manner of the Dark Halo”
Presentatie op het symposium Alla Maniera: Technical Art History and the Meaning of Style in 15th to 17th Century Painting (XXIInd Symposium for the Study of Underdrawing and Technology), 28-30 maart 2022, online.

Symposium presentatie “Rogier van der Weyden’s Bewening
Presentatie op het symposium Alla Maniera: Technical Art History and the Meaning of Style in 15th to 17th Century Painting (XXIInd Symposium for the Study of Underdrawing and Technology), 28-30 maart 2022, online. Samenwerking met Carol Pottasch (Mauritshuis).

Artikel “The dark halo technique in the oeuvre of Michael Sweerts and other Flemish and Dutch baroque painters. A 17th c. empirical solution to mitigate the optical ‘simultaneous contrast’ effect?” (Heritage Science)
Dit artikel is open access gepubliceerd, en kan hier worden gelezen.

2021:

MA-XRF scans van Peter Paul Rubens – De Wonderbare Visvangst
In oktober 2021 werden delen van Rubens’ De Wonderbare Visvangst onderzocht met MA-XRF scanning ter ondersteuning van de restauratie van dit bijzondere triptiek. Het scannen van dit schilderij was een logistieke uitdaging, vanwege de afmetingen van het werk.

MA-XRF scanning van Rubens’ De Wonderbare Visvangst

2020:

Artikel “Het gebruik van röntgenstraling voor kunsthistorisch onderzoek naar schilderijen” (NVMBR magazine)
Door de redactie van het NVMBR magazine (voor medisch beeldvormende beroepen) ben ik gevraagd om een artikel te schrijven over de toepassing van röntgenstraling in kunsthistorisch onderzoek. Dit artikel is verschenen in september 2020.

Zoom college “Discoloration in the oeuvre of Joachim Beuckelaer”
Ik werd gevraagd om voor de studenten van de master Technical Art History (Universiteit van Amsterdam) een college te verzorgen over verkleuring in de schilderijen van Joachim Beuckelaer. Dit college vormde een onderdeel van een collegereeks over verkleuring.

De Tekenles van Michael Sweerts
Onlangs heb ik in het Frans Hals Museum (Haarlem), Sweerts’ De Tekenles mogen scannen met MA-XRF (macro röntgenfluorescentie). Zij schreven er een klein berichtje over op hun Facebook pagina en op hun website.


2019:

De Spinster van Michael Sweerts
Voor mijn promotieonderzoek aan de KU Leuven mocht ik Michael Sweerts’ De Spinster scannen met MA-XRF (macro röntgenfluorescentie) in Museum Gouda. Zij schreven er een klein berichtje over, dat je hier kan lezen.

De Spinster van Michael Sweerts wordt gescand in Museum Gouda.

Summer Course: The age of Bruegel in context
Als geselecteerde deelnemer van dit intensieve, elf-daagse programma zal ik lezingen en discussies bijwonen. Daarnaast geeft deze Summer Course haar deelnemers een duidelijk inzicht in de Vlaamse kunstcollecties en de actuele staat van het onderzoek naar zestiende-eeuwse Nederlandse kunst.


2018:

Artikel Desipientia
Voor het tijdschript Desipientia heb ik een artikel geschreven over mijn onderzoek naar Joachim Beuckelaer. Dit artikel is verschenen in Desipientia 25:2 (november 2018).

Spreker op het OSK alumni symposium
Op 6 juli 2018 organiseerde de OSK een alumni symposium. Ik werd gevraagd hier te spreken over mijn technische onderzoek naar Joachim Beuckelaer.

Tijdens het OSK alumni symposium.

VNK Bibliografie 2018
In 2018 heb ik de jaarlijkse VNK-bibliografie samengesteld. Het thema was Beeldende kunst en kunstnijverheid tot 1550. Ik heb een overzicht van de tussen 2012 en 2017 verschenen literatuur gemaakt. Het betreft hierbij publicaties geschreven door Nederlandse, of aan een Nederlands instituut verbonden, auteurs.


2017:

Gastcollege ‘Verkleuring’
Universiteit van Amsterdam
Voor de eerstejaars MA studenten Technical Art History heb ik een gastcollege mogen verzorgen over verkleuring in de schilderkunst. Na het college heb ik een rondleiding door het Rijksmuseum gegeven waar verkleuring van verschillende pigmenten aan de hand van voorbeelden uit de praktijk werd besproken.

Gastcollege ‘Verkleuring’
School voor Ambacht en Kunst, Laag-Soeren
Voor de School voor Ambacht en Kunst heb ik een gastcollege mogen verzorgen over verkleuring in de (Nederlandse) schilderkunst. Ik had speciaal aandacht voor de werken van de Antwerpse kunstenaar Joachim Beuckelaer.

Rondleiding ‘Verkleuring’
National Gallery of Art, Washington D.C.
Tijdens mijn verblijf in Washington heb ik een rondleiding verzorgd voor collega’s en geïnteresseerd publiek over verkleuring in de Nederlandse schilderkunst. Over dit project heb ik een blog geschreven, die je hier kunt lezen.


2016:

Onderzoek naar infrarood reflectografie
Mauritshuis, Den Haag
In het Mauritshuis heb ik uitgebreid onderzoek gedaan naar infrarood reflectografie (IRR). IRR is een techniek waarmee de ondertekening van een schilderij zichtbaar kan worden gemaakt. Ik heb voor dit onderzoek een vergelijking gemaakt tussen verschillende infrarood camera’s, aan de hand van De Bewening van Rogier van der Weyden.

Rogier van der Weyden, De Bewening, ca. 1450. (Bron: www.mauritshuis.nl)